Geen punten in laatste wedstrijd van 2019

Na de fraaie zege op Excelsior in het bekertoernooi is FC Eindhoven er niet in geslaagd er in de Keuken Kampioen Divisie een vervolg aan te geven in de laatste wedstrijd van 2019. In het Jan Louwers Stadion werd er met 1-4 verloren van N.E.C. Nijmegen. Het Eindhovense doelpunt werd gemaakt door Rigino Cicilia.

Ernie Brandts moest, ten opzichte van het bekerduel afgelopen dinsdag, noodgedwongen zijn basiself omgooien. Marcelo Lopes moest wegens een blessure aan de kant blijven. Jay Idzes, zelf net terug van een blessure, nam zijn plaats in de basis in en speelde op het middenveld. Moses Makasi schoof door naar de aanval en Samy Bourard nam de positie van Lopes in.

In de openingsfase kreeg N.E.C. Nijmegen een mogelijkheid via Anthony Musaba die zich knap vrij speelde. De flankspeler vond aanvoerder Ruud Swinkels op zijn weg.
Even later zette Jonathan Okita een mooie aanval op. De Duitse aanvaller snelde langs Flor van den Eynden, maar zag zijn inzet door Ruud Swinkels gekeerd. Moses Makasi miste daarna een megakans op 1-0. De Brit wist de bal op een meter van het doel niet binnen te werken door goed verdedigend werk van Bart van Rooij. De middenvelder kreeg de bal uit de rebound voor zijn voeten nadat Jort van der Sande het doel van Mattijs Brandenhorst onder vuur had genomen.

Zeven minuten voor de pauze kwam FC Eindhoven op een achterstand. De Nijmegenaren kregen een vrije trap aan de zijkant van het zestienmeter gebied. Oud-FCE-er Jellert Van Landschoot legde de bal op het hoofd van Rensvan Eijnden, die de bal via de lat binnen kopte, 0-1.

Na ongeveer een uur spelen werd het 0-2 voor de Nijmegenaren. Anthony Musaba verschalkte Zé Pedro en rondde koel af met een stifje over Ruud Swinkels. Even later kreeg N.E.C. opnieuw een mogelijkheid. Anthony Musaba gaf de bal voor, Zian Flemming nam de bal in kansrijke positie aan maar schoot ver naast.
Vervolgens maakte Jarno Janssen zijn rentree na een lange revalidatie periode van een kruisbandblessure, de verdediger verving Zé Pedro. Niet veel later moest Moses Makasi het veld geblesseerd verlaten en maakte Dyon Dromers zijn debuut in de hoofdmacht van FC Eindhoven.
Ruud Swinkels hield FC Eindhoven daarna in de wedstrijd door knap redding te brengen. Jonathan Okita was snel voorbij zijn directe tegenstander maar vond de doelman op zijn pad.

Twintig minuten voor tijd werd het wel 0-3 voor de ploeg uit Nijmegen. Opnieuw snelde Jonathan Okita voorbij de Eindhovense verdediging en liet hij Jellert Van Landschoot scoren.
Met nog ongeveer tien minuten te spelen werd de stand 1-3 door Rigino Cicilia. De spits kreeg ruimte op de rand van het zestienmetergebied en schoot mooi de hoek van het doel.
In de blessuretijd kreeg FC Eindhoven via een strafschop een vierde treffer tegen. Ole Romeny benutte het buitenkansje.

De eerstvolgende wedstrijd voor FC Eindhoven zal in het nieuwe jaar gehouden worden. Op 10 januari 2020 reizen de Blauw-Witten naar Velsen-Zuid voor de uitwedstrijd tegen Telstar. Kaarten voor deze wedstrijd zijn online verkrijgbaar via www.fceuitkaarten.nl

FC Eindhoven – N.E.C. Nijmegen 1-4 (0-1) 39. Rens van Eijden 0-1, 59. Anthony Musaba 0-2, 72. Jellert Van Landschoot 0-3, 82. Rigino Cicilia 1-3, 90+2. Ole Romeny 1-4 (strafschop). Scheidsrechter: Robin Hensgens. Geel: Jay Idzes, Dyon Dromers, Maarten Peijnenburg, Jarno Janssen (FC Eindhoven), Zian Flemming (N.E.C. Nijmegen). Aantal Toeschouwers: 2048.
Bijzonderheid: Gele kaart: Assistent-trainer Ivo Rossen (FC Eindhoven)

FC Eindhoven: Swinkels; Van Den Eynden, Peijnenburg, Biemans, Zé Pedro (62. Janssen); Essikal, Van der Sande, Idzes (62. De Meij); Bourard, Cicilia, Makasi (65. Dromers).
N.E.C. Nijmegen: Branderhorst; Van Rooij, Van Eijden, Kvida (56. Sturing), Kuipers; Van Landschoot, Flemming (78. Van de Looi), Dijkstra; Musaba, Okita, Romeny.

Fotografie: Johan Manders