Hoofdtrainer Ernie Brandts: “Go Ahead een degelijke ploeg”

Voorbeschouwing Go Ahead Eagles – FC Eindhoven

Op zaterdagmiddag trapt FC Eindhoven om 16:30 uur af voor de achtste speelronde van de Keuken Kampioen Divisie tegen Go Ahead Eagles. De wedstrijd in Deventer staat onder leiding van scheidstrechter Jochem Kamphuis en is live te zien op FOX Sports 1.

Vorige week wist FC Eindhoven een punt te pakken tegen een tiental van Excelsior. Bij de Kralingers kreeg Mats Wieffer op slag van rust een rode kaart na een harde overtreding op Lorenzo van Kleef. Excelsior kwam ondanks dat ze met een man minder speelden toch op voorsprong via Eliás Már Ómarsson. Met nog een kwartier op de klok maakte Flor Van den Eynden gelijk namens de Blauw-Witten. Trainer Ernie Brandts kan leven met het gelijkspel en zag aanknopingspunten voor de komende weken: “Dat de 1-1 viel was meer dan terecht gezien het spelbeeld. In deze moeilijke wedstrijd heb ik voetballend genoeg dingen gezien waar we op kunnen voortborduren.” FC Eindhoven startte met vier nieuwelingen in de basis. Jort Borgmans maakte zijn debuut vanuit de FCE Randstad Academy, huurlingen Jorn Vancamp en Jacky Donkor maakten direct hun basisdebuut en Jason Bourdouxhe startte voor het eerst sinds 2015 weer voor FC Eindhoven. Ook maakte Brian de Keersmaecker zijn eerste minuten. De nieuwelingen maken een goede indruk op Ernie Brandts: “Over Jacky en Jason was ik zeer tevreden na de wedstrijd tegen Excelsior, die speelden beiden meteen een goede wedstrijd. Brian viel in en is een jong talent die nog even moet wennen aan zijn nieuwe omgeving.”

FC Eindhoven staat nu op de tiende plaats in de Keuken Kampioen Divisie. Tegenstander Go Ahead Eagles staat met een gelijk aantal punten een plaats boven de Blauw-Witten. De ploeg van trainer Kees van Wonderen kent met twee overwinningen, drie gelijke spelen en twee nederlagen een wisselvallige start van de competitie. De ploeg scoort en incasseert weinig doelpunten (zes voor, zes tegen), Ernie Brandts over de Deventenaren: “De afgelopen weken hebben we een aantal wedstrijden bekeken van de Eagles. Het is een moeilijke en stugge ploeg die heel degelijk speelt. Het is aan ons om door die goede organisatie heen te komen.”

Vorig seizoen werd het in de Adelaarshorst 3-1 voor de Eagles. Wat volgens Brandts een terechte uitslag was: “We creëerden weinig kansen en de doelpunten vielen vrij gemakkelijk. Dat was geen goede wedstrijd van onze kant.” Toen in een volle Adelaarshorst, morgen is het stadion leeg. “Dat kan zomaar een voordeel zijn voor ons”, zegt Brandts. “De intrinsieke motivatie moet vanuit jezelf altijd goed zijn. Maar als het even niet loopt kan het publiek net dat extra zetje geven waardoor je je als team kan herpakken. Morgen hebben de Eagles dat thuisvoordeel niet.”

De wedstrijd van zaterdag is ook een weerzien met Jay Idzes. De middenvelder uit de FCE Randstad Academy maakte deze zomer de overstap naar Go Ahead Eagles, waar hij dit seizoen nog geen minuut gemist heeft. Idzes is dit seizoen goed voor een doelpunt en een assist.

De wedstrijdselectie volgt.

Bekijk hieronder een interview met Jason Bourdouxhe over zijn terugkeer aan de Aalsterweg, zijn rol in de jeugdopleiding en over de wedstrijd van morgen tegen Go Ahead Eagles.