Knappe uitzege op Carnavalsmaandag

Effectieve eerste helft basis voor 2-4 winst

Carnavalsmaandag stond bij FC Eindhoven in het teken van de uitwedstrijd tegen Jong AZ. De Blauw-Witten beleefde een mooie avond in Wijdewormer, de plaats waar het trainingscomplex van de Alkmaarders is gehuisvest. Het werd 2-4 door doelpunten van Rigino Cicilia (2x), Samy Bourard en Justin Ogenia.

Na 42 seconden kwam FC Eindhoven al op voorsprong op het winderige AFAS Trainingscomplex. Waar Rigino Cicilia al twee keer het net vond tijdens de thuiswedstrijd tegen Jong AZ, scoorde de spits zijn negende doelpunt van het seizoen. Basisdebutant Dave de Meij zette goed druk waarna Cicilia koel afrondde. Niet veel later kwamen de Blauw-Witten op 2-0. Na opnieuw goed druk zetten van FC Eindhoven schoot Samy Bourard prachtig raak in de bovenhoek.

Even later werd FC Eindhoven opnieuw gevaarlijk. Na prima veldspel kwam de bal terecht bij Moses Makasi die het doel van AZ doelman Rody Boer onder vuur nam, zijn schot ging rakelings voorlangs.

Na iets meer dan een half uur spelen kreeg FC Eindhoven een strafschop. Rechtsachter Justin Ogenia dribbelde door de Alkmaarse divisie en gaf de bal voor op Kaj de Rooij. De buitenspeler slalomde om Rody Boer heen waarna scheidsrechter Sam Dröge naar de stip wees. Topscorer Rigino Cicilia schoot de penalty keurig binnen voor 0-3.

Kort voor rust wees de scheidsrechter opnieuw naar de stip, ditmaal aan de andere kant van het veld. Waar de bal tussen Ruud Swinkels en Zakaria Abouklhal viel, was laatst genoemde het meest gelukkig. Ferdy Druijf maakte de strafschop. Nog geen minuut later scoorde FC Eindhoven alweer. Justin Ogenia zette zelf een aanval op en schoot daarna op doel, waarna de bal door de benen van de Alkmaarse doelman in het doel rolde.

In de tweede helft waren de eerste vijftien minuten minder spectaculair dan het eerste kwartier van de wedstrijd. Er werden wel kansen gecreëerd door beide ploegen. Zo kreeg Rigino Cicilia een schietkans maar keerde Rody Boer de inzet. Aan de andere kant keerde Ruud Swinkels een schot in de korte hoek van Mohamed Taabouni. Niet veel later moest de Eindhovense doelman opnieuw ingrijpen na een schot van Zakaria Aboukhlal.

In de 66ste minuut kwamen er twee debutanten in het veld bij FC Eindhoven. Dave de Meij en Marcelo Lopes maakte het veld vrij voor Noori Oubaha en Max Boonstoppel.

Tien minuten voor tijd kwam Jong AZ gevaarlijk voor het Eindhovense doel maar redde Ruud Swinkels keurig. Niet veel later werd het wel 2-4 door Thijs Oosting. Daarna werd Jong AZ nog een keer gevaarlijk maar overleefde FC Eindhoven deze aanval. Zo bleef het bij 2-4 en wonnen de Blauw-Witten deze uitwedstrijd.

Vrijdag speelt FC Eindhoven in het Jan Louwers Stadion tegen SBV Excelsior. Het duel begint om 20.00 uur. Steun de Blauw-Witten en koop je ticket via fc-eindhoven.nl/tickets

Jong AZ – FC Eindhoven 2-4 (1-4) 1. Rigino Cicila 0-1, 13. Samy Bourard 0-2, 34. Rigino Cicilia 0-3 (strafschop), 44. Ferdy Druijf 1-3 (strafschop), 45+1. Justin Ogenia 1-4, 81. Thijs Oosting 2-4. Scheidsrechter: Sam Dröge. Gele kaart: Valentino Vermeulen, Karim Essikal (FC Eindhoven). Aantal Toeschouwers: 350.

Jong AZ: De Boer; Church; Sugawara (63. J. Bakker), Jacobs (74. Sedláček), Savastano; Koopmeiners, Taabouni, Goudmijn; Aboukhlal, Druijff (63. Correia), Oosting.
FC Eindhoven: Swinkels; Ogenia, Amevor, Vermeulen, Makasi; Lopes (67. Boonstoppel), Essikal, Bourard; De Meij (67. Oubaha), Cicilia, De Rooij.

Fotografie: Johan Manders