Mart Lieder: “Je gaat naar Den Haag om de wedstrijd te spelen en een wedstrijd speel je om te winnen.”

Weer terug op het veld en doelpuntenmaker van vorig weekend. In aanloop naar de wedstrijd tegen ADO Den Haag spreken wij Mart Lieder. We hebben het over zijn herstel, hoe hij het vindt om terug te zijn en de verwachtingen van de pittige strijd van morgen. Daarnaast zetten we ook nog naar een aantal opmerkelijke wedstrijdfeiten op een rij.

Met Mart Lieder kijken we terug op de afgelopen wedstrijd tegen Jong PSV, hoewel de wedstrijd van vorige week eindigde in een teleurstellende nederlaag, blikt Mart met gemengde gevoelens terug. ” Ja tuurlijk is het een domper dat je met 2-5 op je broek krijgt en daar heb ik ook heel erg van gebaald, maar bij mij overheerst het persoonlijke succes van afgelopen vrijdag en dat ga ik niet ontkennen. Dus ik heb gemixte gevoelens overgehouden aan de wedstrijd.”

Het is geen makkelijke periode voor Mart geweest. Bij Emmen raakte de spits al snel geblesseerd en werd hij ook meteen geopereerd. Die revalidatie liep niet zoals gehoopt en heeft veel tegenslagen met zich mee gebracht, waardoor het proces lang heeft geduurd. Uiteindelijk kon Mart pas in januari bij FC Eindhoven aansluiten. Dit proces maakt de gemixte gevoelens over de wedstrijd tegen Jong PSV alleen maar sterker. “Het was een mentale strijd als je zo lang hebt gerevalideerd, met dat ene doel om weer te gaan voetballen en als spits natuurlijk een doelpunt te maken. Daarom was het vorige week natuurlijk een heel mooi moment.”

Mart deelt ook zijn ervaring van de steun van zijn familie en vrienden tijdens zijn terugkeer op het veld. “Mijn vader is elke wedstrijd al aanwezig in het stadion ook voor mijn carrière was hij er altijd en mijn moeder ook. Het was natuurlijk mooi dat zij er ook bij waren. Mijn vrienden waren er ook en die hadden al voorspeld dat het een avond zou worden met een doelpunt voor mij, dus ik heb ze voor zaterdag weer uitgenodigd.” Deze support kunnen we voor de wedstrijd tegen ADO Den Haag goed gebruiken, want de cijfers liegen er niet om. ADO Den Haag heeft een overwicht laten zien in eerdere ontmoetingen, met 28 overwinningen in 39 Keuken Kampioen Divisie wedstrijden tegen ons. Maar dit hoeft niks te betekenen, want ADO Den Haag heeft de laatste twee thuiswedstrijden verloren, dit geeft iets meer rust maar we mogen niet vergeten dat ze zelden drie thuisduels op rij verloren in de Keuken Kampioen Divisie sinds 1995/96.

Als we de twee teams met elkaar gaan vergelijken zien we in termen van doelpunten uit cornersituaties dat zowel FC Eindhoven als ADO Den Haag sterk zijn, met elk vijf doelpunten sinds december 2023, wat alleen wordt overtroffen door De Graafschap en Willem II.

Mart Lieder heeft voor zichzelf afgelopen week een mooie wedstrijd gespeeld, maar ook voor aankomende wedstrijd is het een speler om in de gaten te houden, want van alle spelers met minstens tien speelminuten dit KKD-seizen had onze FC Eindhoven-spits de minste minuten per schot nodig (8 – 16 schoten in 120 speelminuten); zijn tien doelpogingen tegen ADO Den Haag is het hoogste aantal van een speler in een KKD-duel sinds 3 december 2021 (Dylan Vente 10 namens Roda JC tegen FC Dordrecht).

De laatste woorden van Mart Lieder over de wedstrijd van morgen zijn: “Je gaat naar Den Haag om de wedstrijd te spelen en een wedstrijd speel je om te winnen. Dus dat dat moeilijk is en dat Den Haag een goede tegenstander is dat is duidelijk. Maar als daarheen gaan erheen om te verliezen dan kun je beter niet gaan. Dus we gaan er altijd heen om te winnen en hoe dat uitpakt dat zien we dan.” En zo is het.

Kom jij mee om de Blauwwitten te supporten? Koop hier nu nog je tickets.