Moeizame overwinning voor FC Eindhoven in Oss

Blauw-Witten verslaan TOP Oss met 0-1

Vrijdagavond speelde FC Eindhoven de uitwedstrijd in Oss tegen TOP Oss. Een moeizaam duel eindigde voor de Blauw-Witten in een 0-1 overwinning. Jort van der Sande zorgde in de tweede helft voor het doelpunt.

Na een rommelige eerste paar minuten van de wedstrijd, kwam FC Eindhoven er na vijf minuten voor de eerste keer gevaarlijk uit. Via Jacky Donkor werd er gecounterd aan de rechterkant. De buitenspeler gaf de bal laag voor op Joey Sleegers, die de doelman fraai probeerde te verschalken, maar doelman Bo Geens was alert genoeg om de bal te verwerken tot hoekschop. Uit deze corner tikte Maarten Peijnenburg, naar wat leek, de 0-1 binnen. Scheidsrechter Hensgens keurde het doelpunt af, waar er aanvankelijk niet veel aan de hand leek te zijn.

Na ruim tien minuten kwamen de gastheren voor het eerst gevaarlijk voor het doel. Uit een tegenaanval schoot Dean Guezen voorlangs. De ploeg van trainer Klaas Wels bleef in deze fase wat meer aandrukken en had ook de betere mogelijkheden in de openingsfase. Rond de 20e minuut was FC Eindhoven weer eens dreigend. Aan de linkerkant werd er gecombineerd tussen Brian De Keersmaecker en Jort van der Sande, waarna Joey Sleegers de bal kreeg en laag voorzette op Jens van Son. De ervaren middenvelder zag zijn inzet over het doel gaan.

Zo veranderde de wedstrijd van rommelig, naar aantrekkelijk in het eerste kwart van de wedstrijd, met een aantal goede mogelijkheden voor de thuisploeg. Onder andere een vrije trap van Lion Kaak bracht gevaar, maar zijn inzet ging net over het doel van Ruud Swinkels.

De fase die volgde tot aan de rust bleef op en neer gaan. Enkele kansjes voor beide doelen leverden geen doelpunten op, waardoor de twee ploegen met de brilstand de rust in gingen.

De tweede helft begon zoals deze geëindigd was. Het spel golfde op en neer en beide ploegen gingen slordig om met hun balbezit en de daarbij behorende kansen. Veel spannends was er niet te beleven in de eerste twintig minuten van de tweede helft. Een schot vanaf randje zestien van de ingevallen Hugo Botermans was tot de 68e minuut het hoogtepunt van de tweede helft. Tot in de 72e minuut! Brian de Keersmaecker kreeg de bal op de rechterflank. De jonge Belg gaf de bal voor het doel, waar doelman Geens in eerste instantie de voorzet vast wist te pakken. Hij loste echter de bal, waardoor Jort van der Sande binnen kon schieten en de 0-1 op het scorebord zette.

Vervolgens zette TOP Oss wat meer aan en kreeg in de fase na de openingstreffer enkele kleine kansjes, via onder andere Philippe Rommens. Toch was het FC Eindhoven dat dichterbij een treffer kwam. Botermans schoot op doel en wederom moest Bo Geens de bal lossen. Via Van der Sande en Jap Tjong ging de bal er alsnog niet in.

Zo bleef het bij 0-1 en boekte FC Eindhoven de tweede overwinning van deze week. Het doelpunt van Jort van der Sande was genoeg voor de drie punten. Volgende week vervolgd FC Eindhoven de competitie, dan wordt er om 14.00 uur (!) afgetrapt. Zaterdagmiddag is NAC Breda de tegenstander in Eindhoven.

TOP Oss – FC Eindhoven 0-1 (0-0) 72. Jort van der Sande 0-1, Scheidsrechter: Robin Hensgens. Gele kaart: Dennis van der Heijden, Jan Lammers, Giovanni Büttner (TOP Oss), Brian De Keersmaecker (FC Eindhoven).

TOP Oss: Geens, Lammers, Roosken, Kaak, Stuy van den Herik, Van der Heijden, Peters (62. P. Rommens), Piqué, Büttner, Sanches, Guezen (77. Koorman).
FC Eindhoven: Swinkels; Van Kleef, Peijnenburg, Amevor, Bourdouxhe; Van Son, Pozo (49. Van Rosmalen), De Keersmaecker (85. Jap Tjong); Sleegers (62. Botermans), Van der Sande, Donkor.

Fotografie: Jeem Sportsphotography