Razendsnel doelpunt goed voor drie punten

Jong AZ wordt met 1-0 verslagen

FC Eindhoven trapte vrijdagavond in het Jan Louwers Stadion af tegen de beloften uit Alkmaar. In verband met de huidige coronamaatregelen mocht er geen publiek aanwezig zijn bij de wedstrijd. De ploeg van trainer Rob Penders won met 1-0 door een razendsnel doelpunt van Joey Sleegers.

De Blauw-Witten kenden een ongekende start van de wedstrijd. Na precies 19 seconden spelen lag de bal al in het netje. Barnabas Rácz nam de bal op de vleugel mee en gaf hem door aan Jort van der Sande. De spits zette hoog voor en Joey Sleegers kopte de bal bij de tweede paal eenvoudig voorbij doelman Sem Westerveld. Een ongekende snelle goal voor FCE! Drie minuten na dit doelpunt kreeg FC Eindhoven een vrije trap op de rand van de zestien. Joey Sleegers ging achter de bal staan en schoot de bal hard tegen de paal.

De eerste doelpoging voor Jong AZ kwam na dertien minuten spelen. Yusuf Basari ontving de bal op de linkerflank en krulde de bal richting het doel, maar het schot belande een halve meter naast de goal.

FC Eindhoven mocht via Collin Seedorf pas weer in de 19e minuut de volgende kans noteren. Seedorf onderschepte de bal rond de middenlijn. Na de één-twee met Jort van der Sande schoot Seedorf op doel, alleen recht in de handen van keeper Sem Westerveld. Enkele minuten later kon Joey Sleegers uitbreken met een counter, maar Peer Koopmeiners stond goed te verdedigen en maakte de aanval onschadelijk.

Jong AZ had beduidend meer balbezit, toch was het FC Eindhoven met de beste kansen in de eerste helft. Zo kregen de Eindhovenaren halverwege de eerste helft een vrije trap rond de cornervlag. Joey Sleegers slingerde de bal voor op Valentino Vermeulen, die bij de tweede paal op doel kopte. De goalie van de bezoekers had nog enige moeite met deze bal, maar had hem uiteindelijk klemvast. Even later kwam FCE er wederom uit met de counter. Collin Seedorf onderschepte de bal in de verdediging en kaatste met Jort van der Sande. Seedorf liep zelf door en zag ook Joey Sleegers mee. Na de hoge voorzet ging Sleegers op het doel van Jong AZ af, maar stuitte wederom op Sem Westerveld. De 2-0 bleef hierdoor uit.

Vijf minuten voor rust gaf Mitchel van Rosmalen, die op linksback de geblesseerde Pieter Bogaers verving, een diepe bal op Jort van der Sande, die via het hoofd verlengde op Joey Sleegers. Sleegers trok richting doel en probeerde het met een lage schuiver. De sluitpost van Jong AZ kwam sterk in actie en voorkwam een tweede treffer voor de Blauw-Witten. Hierdoor bleef de stand 1-0 bij rust.

Na de thee was het een goede vijf minuten wachten op een kans. Barnábas Rácz nam de bal goed mee op de rechtervleugel. De Hongaar probeer de bal na de één-twee met Joey Sleegers tot doelpunt te verwerken, maar stuitte op de verdediging van Jong AZ. Andere echte grote kansen waren zeer zeldzaam. Jong AZ hield veel balbezit om proberen op te bouwen. FC Eindhoven speelde vooral op de counter. Pas in de 68e minuut volgde twee kansen elkaar op. Eerst kon Jort van der Sande op doel koppen na een hoge voorzet. Keeper Sem Westerveld hoefde echter niet veel werk te verzetten om de bal op te vangen. De aanval na deze kans probeerde Joey Sleegers de sluitpost van de bezoekers te verassen met een schuivertje. Westerveld hield ook deze bal, die niet veel richting had, eenvoudig tegen.

Jong AZ kreeg met een kwartier voor tijd de kans om op gelijke hoogte te maken. Jelle Duin schoot vanaf de rand van de zestien op het Eindhovense doel. Nigel Bertrams zag de bal recht op zich af komen en ving de bal. Een paar minuten later kreeg de ingevallen Bram Franken via de kluts ook een kans. De goalie van FCE keerde de inzet en hield zijn doel schoon.

De mannen van Rob Penders moesten terugvallen tot een defensief blok. In minuut 83 kregen de bezoekers opnieuw een vrijetrap. Thijs Oosting nam hem net een direct schot op doel en stelde Bertrams hiermee wederom op de proef. De Bestenaar vloog in de lucht en verwerkte de bal tot hoekschop.

FCE kwam drie minuten voor het einde van de reguliere speeltijd met een vrije trap dicht bij de 2-0. De kopbal van Joey Sleegers werd echter gekeerd door Sem Westerveld. De Blauw-Witten hielden in de blessure tijd het doel schoon en trokken daardoor de drie punten over de streep. FC Eindhoven wint door een doelpunt na 19 seconden van Jong AZ!

FC Eindhoven – Jong AZ 1-0 (1-0). 1. Joey Sleegers 1-0. Gele kaart: Amevor, Rácz, Van Son, Seedorf (FC Eindhoven), Koopmeiners, Allouch (Jong AZ). Scheidsrechter: M. Eijgelsheim.

FC Eindhoven: Bertrams; Van Rosmalen (80. Janssen), Peijnenburg, Amevor, Seedorf, Vermeulen; Van Son, De Keersmaecker; Sleegers, Van der Sande (85. Brym), Rácz (78. Dahlhaus).

Jong AZ: Westerveld; Velthuis, Koopmeiners (61. Franken), Jacobs, Sedláček (79. Gemmel); Oosting, Taabouni (61. De Jong), Buurmeester, Poku (61. Allouch); Duin, Basari (61. Dirks).

Fotografie: Johan Manders