Strijdbaar FC Eindhoven verliest van N.E.C. Nijmegen

Frustrerende avond in het Jan Louwers Stadion

Op maandagavond kwam N.E.C. Nijmegen op bezoek in Eindhoven voor het treffen met onze Blauw-Witten. FC Eindhoven kwam na een sterke tweede helft niet meer terug en verloor met 0-1 door een doelpunt van Jonathan Okita.

In de vierde minuut van de wedstrijd was de eerste kans voor de bezoekers. Vanuit een hoekschop kopte Thomas Beekman voorlangs het doel van Swinkels. Enkele minuten later meldde FC Eindhoven zich ook voor het eerst voor het Nijmeegse doel. Jens van Son haalde uit vanaf de rand van het zestienmetergebied, maar doelman Alblas wist de bal uit de hoek van het doel te tikken. De openingstreffer volgde niet veel later. N.E.C. counterde richting het doel van Swinkels met een snelle tegenaanval. Jonathan Okita sneed vanaf rechts naar binnen en stuurde met zijn linkervoet de bal in de linkerhoek. 0-1 voor de Nijmegenaren.

Enkele minuten later hadden de bezoekers een uitgelezen mogelijkheid om de voorsprong te verdubbelen. Aan de rechterkant stoomde Bart van Rooij op, die de bal vanaf de achterlijn teruglegde op Jordy Bruijn, die op doel schoot. Maarten Peijnenburg wist het schot ternauwernood nog te blokken.

Na een kwart wedstrijd waren de gasten wederom dichtbij. Jonathan Okita slingerde vanaf rechts de bal het zestienmetergebied in, waar Beekman over het doel kopte. Vijf minuten later waren de Blauw-Witten voor het eerst weer gevaarlijk. FC Eindhoven counterde met Brian de Keersmaecker razendsnel naar het doel toe. De Belg tikte de bal, via het been van Rens van Eijden, op Joey Sleegers. Zijn inzet ging, via de paal en de rug van doelman Alblas, niet in de goal. Sleegers zorgde direct weer voor dreiging, toen hij door de verdediging van N.E.C. slalomde en Hugo Botermans bereikte. De huurling kon de bal helaas niet binnentikken.

Vlak voor rust waren de gasten nog tweemaal gevaarlijk. Rangelo Janga werd vanaf de rechterkant bediend en schoot van dichtbij op doel. Ruud Swinkels wist de bal knap de keren. In de rebound die volgde legde Beekman de bal in het doel, maar hij werd afgevlagd voor buitenspel waardoor de goal niet doorging. Even later werd Jonathan Okita door doelman de diepte ingestuurd. De buitenspeler mocht vanaf de middellijn alleen op Ruud Swinkels af. In de één tegen één situatie was de doelman de winnaar, waardoor hij op wonderbaarlijke wijze de verdubbeling van de score voorkwam.

Beide ploegen begonnen ongewijzigd aan het tweede bedrijf, waarin de eerste kans voor FC Eindhoven was. Jort van der Sande manoeuvreerde zich door de defensie van N.E.C. heen om vervolgende de bal aan de opgestoomde Lorenzo van Kleef te geven. Hij zette de bal voor op Botermans, die de bal net niet binnen kon werken.

Na 55 minuten diende de volgende kans zich aan voor FC Eindhoven. Jort van der Sande haalde vanuit de draai uit, na een voorzet van Hugo Botermans. Zijn inzet werd onderweg aangeraakt en werd zo tot corner verwerkt.

FC Eindhoven ging in de tweede helft meer op zoek naar de gelijkmaker en kreeg ook de grootste kansen. Na een uurtje spelen kregen de Blauw-Witten er twee op rij. Eerst tikte de doelman een slim balletje van Joey Sleegers uit de kruising. De bal werd binnengehouden en Hugo Botermans legde de bal op het hoofd van Jort van der Sande. De spits kopte net over.

De volgende mogelijkheid deed zich enkele minuten later weer aan. Deze keer was het Hugo Botermans die op een voorzet van Joey Sleegers op doel kopte. De reactie van Alblas was scherp en tikte de bal knap uit de hoek. FC Eindhoven bleef de druk opvoeren. Lorenzo van Kleef volleerde de bal hard op doel met zijn linkerbeen. Via de keeper kwam de bal op de deklat terecht!

De wedstrijd werd steeds feller, wat ook in de negatieve zin van het woord tot uiting kwam. Okita sloeg met zijn vuist tegen de kin van Swinkels aan, wat de druppel was voor een opstootje in de Eindhovense 16. Beide heren kregen een gele prent.

In de absolute slotfase van de wedstrijd hield Swinkels de Blauw-Witten andermaal op de been. Rangelo Janga stormde op het doel af, maar oog in oog met Swinkels kwam de doelman wederom als winnaar uit de strijd. In de allerlaatste minuut van de blessuretijd kreeg FC Eindhoven nog een vrije trap op een goede positie. Het hele elftal had zich verzameld in de vijandige 16, toen Jason Bourdouxhe voor de laatste keer de bal in de 16 pompte. Iker Pozo wist zijn hoofd tegen deze voorzet te zetten, maar knikte de bal voorlangs.

Hierdoor eindigt het duel met N.E.C. in een 0-1 nederlaag. Op basis van de tweede helft hadden de Blauw-Witten meer verdiend dan een nipte nederlaag. Volgende week speelt FC Eindhoven wederom op maandagavond. Dan wordt er uit bij Jong AZ om 18:45 afgetrapt.

FC Eindhoven – N.E.C. Nijmegen 0-1 (0-1) 9. Jonathan Okita (0-1). Scheidsrechter: Martin Pérez. Gele kaart: Jonathan Okita, Edgar Barreto (N.E.C. Nijmegen), Iker Pozo, Brian de Keersmaecker, Ruud Swinkels, Maarten Peijnenburg, Jort van der Sande (FC Eindhoven).

FC Eindhoven: Swinkels; Van Kleef, Peijnenburg, Amevor, Bourdouxhe; Van Son, Pozo, De Keersmaecker (75. Bogaers); Botermans, Van der Sande, Sleegers.

N.E.C. Nijmegen: Alblas; Van Rooij, Van Eijden, Odenthal, El Karouani; Vet, Proper, Bruijn (75. Barreto); Okita (86. De Wolf), Janga, Beekman (86. Tavsan).

Fotografie: Jeem Sportsphotography