Strijdbare Blauw-Witten keren zonder punten terug

FC Eindhoven verliest met 4-2 van ADO Den Haag

De Blauw-Witten trokken zondagmiddag naar de Hofstad voor het treffen met ADO Den Haag. In een zonnig Cars Jeans Stadion kwam FC Eindhoven tot tweemaal toe op voorsprong via Jort van der Sande, maar moest het uiteindelijk een 4-2 nederlaag incasseren.

Bij FC Eindhoven ontbrak Enrico Hernández die op reis was met de nationale ploeg van El Salvador. In de basiself was Barnabás Rácz zijn vervanger. Verder liet Rob Penders zijn elftal ongewijzigd, al waren er wel enkele ‘nieuwe’ gezichten op de bank te vinden. Onder hen Charles-Andreas Brym en Collin Seedorf. Ook Cas Faber behoorde weer tot de wedstrijdselectie na ruim een jaar revalidatie.

De ploeg van Rob Penders kwam al snel met de schrik vrij. Na enkele minuten kopte Thomas Verheydt op de paal achter Nigel Bertrams.
Daarna bleef ADO de druk opvoeren op de Eindhovense verdediging. Na een goede actie van Cain Seedorf probeerde Verheydt het doel van dichtbij onder vuur te nemen, maar Bertrams hoefde niet in actie te komen. Het schot werd op tijd geblokt. Niet veel later moest de Eindhovense goalie wel in actie komen. De doelman keerde een afstandsschot van Dhoraso Klas.
Even later had Bertrams een mooie zweefduik in huis om een kopbal van Verheydt uit de lucht te plukken.

Acht minuten voor rust kwam FCE op voorsprong door Jort van der Sande! De spits werd vrijgespeeld door Barnabás Rácz en verschalkte ADO doelman Luuk Koopmans door de bal onder hem door in het doel te schuiven. Toch ging FC Eindhoven zonder voorsprong de rust in. In de tweede minuut van de blessuretijd schoot Amar Catic zijn ploeg met een prachtig schot op gelijke hoogte, 1-1.

Het eerste schot in de tweede helft kwam van de kant van ADO Den Haag. Sem Steijn kapte zich vrij en schoot op doel, maar Nigel Bertrams pakte de bal zonder problemen. Vervolgens viel de bal bijna in het doel na een voorzet van Vicente Besuijen. Bertrams, verblind door de zon, tikte de bal tegen de paal. De rebound van Sem Steijn was een prooi voor de Eindhovense doelman.

Vervolgens kwam FCE weer op voorsprong in Den Haag! Opnieuw wist Jort van der Sande het net te vinden. De spits nam het doel van ADO vanaf de rand van het zestienmetergebied onder vuur en trof doel na een misser van Koopmans. Kort daarna werd de doelpuntenmaker gewisseld voor debutant Charles-Andreas Brym. Aan de kant van ADO maakte oud FCE-er Samy Bourard zijn rentree.

Even later zetten de Blauw-Witten een mooie aanval op via meerdere schijven. Uiteindelijk belandde de bal bij Joey Sleegers die de bal maar net naast het doel schoof.

Met nog ongeveer twintig minuten te spelen kregen de Hagenezen een strafschop na een ongelukkige overtreding van Brian De Keersmaecker in het eigen strafschopgebied. Sem Steijn ging achter de bal staan en faalde niet vanaf elf meter, 2-2. Enkele minuten later kwam FCE voor het eerst op achterstand in Den Haag. Het was uitgerekend Samy Bourard die de bal voorbij Nigel Bertams in het doel wist te tikken.

Vijf minuten voor het einde van de wedstrijd werd FC Eindhoven weer gevaarlijk. Zo schoot Charles-Andreas Brym van een meter of 25 op de paal en redde Luuk Koopmans cruciaal oog in oog met Joey Sleegers. Uit de tegenaanval wist ADO Den Haag de wedstrijd te beslissen via Amar Catic. De buitenspeler kopte de bal via Bertrams binnen en zette daarmee de 4-2 eindstand op het scorebord.

De volgende wedstrijd wordt gespeeld op maandag 13 september in het Jan Louwers Stadion. Tegenstander is Helmond Sport en vanaf 20.00 uur is het Derbytime

ADO Den Haag – FC Eindhoven 4-2 (1-1) 37. Jort van der Sande 0-1, 45+1. Amar Catic 1-1, Jort van der Sande 1-2, 73. Sem Steijn 2-2 (strafschop), 78. Samy Bourard 3-2, 87. Amar Catic 4-2. Scheidsrechter: Jannick van der Laan. Gele kaart: Dhoraso Klas, Sem Steijn, Thomas Verheydt, Boy Kemper, Amar Catic (ADO Den Haag), Jort van der Sande (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 3633.
Bijzonderheid: Gele kaart voor trainer Ruud Brood (ADO Den Haag)

ADO Den Haag: Koopmans; Seedorf (79. Komljenovic), Amofa, Kemper. J. Mulder (66. M. Mulder); Stein, Klas (59. Bourard), Breinburg (79. Severina); Besuijen, Verheydt, Catic.

FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen, Amevor, Peijnenburg, Bogaers; Van Son (86. Van Rosmalen), De Keersmaecker, Rácz; Dahlhaus (84. Huybers), Van der Sande (59. Brym), Sleegers.

Fotografie: Johan Manders