Sven Simons: “Bij mij heeft de stap naar FC Eindhoven goed uitgepakt.”

De wedstrijd van morgen tegen Jong PSV wordt gespeeld in een uitverkocht huis. Een mooie gelegenheid om er een topwedstrijd van te maken. We spreken oud-PSV’er Sven Simons over zijn tijd daar, hoe hij het ervaart bij FC Eindhoven en over zijn verwachtingen van de wedstrijd van morgen.

Sven Simons speelt sinds dit seizoen bij FC Eindhoven. Voordat hij naar de Blauwwitten kwam, speelde Sven bij de jeugdopleiding van Jong PSV. Hij kijkt positief terug op zijn tijd bij PSV, waar hij vanaf zijn achtste bij zat. “Ik heb het daar heel leuk gehad en ik heb daar veel geleerd. Het heeft mij veel gebracht, ook in mijn ontwikkeling, persoonlijk en op het veld,” zegt Sven Simons.

Ondanks dat hij zijn hele voetbalcarrière bij PSV actief is geweest, vindt hij het mooi om voor Eindhoven te spelen. Een jeugdopleiding heeft een andere insteek dan een professioneel team. De middenvelder geeft aan dat hij denkt dat het heel anders is qua beleving, omdat je echt voor resultaten, voor fans en voor een club speelt waar er belangen zijn. “Bij een jong team speel je meer voor ontwikkeling in plaats van voor prestaties. En dat doet mij nu wel goed en het ligt mij goed. Ik ben heel blij om hier te zijn en ik kijk ernaar uit om nog meer mooie wedstrijden voor de club te spelen.”

FC Eindhoven is ongeslagen in de laatste drie ontmoetingen met Jong PSV (W1, G2) en kan voor het eerst vier duels op rij punten pakken tegen de stadsgenoot. Het is, net als andere wedstrijden, een belangrijke wedstrijd voor de spelers, maar er zit vrijdag een extra gevoel bij voor Sven Simons. Zo vertelt hij dat het natuurlijk leuk is om tegen zijn oude club te spelen en er zit toch een klein beetje extra motivatie bij. “Vorige keer heb ik er natuurlijk ook al tegen gespeeld, 3-4 gewonnen. Deze wedstrijd triggert mij toch net iets meer omdat ik er zo lang heb gespeeld. Dus voor mij is het extra leuk en ik ben toch wel extra gemotiveerd om hun ‘pijn’ te doen. Ik spreek de jongens van daar ook nog af en toe en ook nu voor de wedstrijd is het leuk om het daarover te hebben.”

Zo vertelt Sven dan ook trots dat dit een van zijn mooiste momenten bij FC Eindhoven tot nu toe is. “Mijn mooiste moment hier bij Eindhoven was de vorige wedstrijd tegen Jong PSV. Ik was daar ook belangrijk met een goal en twee assists. Dus dat is voor mij mijn hoogtepunt hier. Ik hoop dat ik morgen weer belangrijk kan zijn voor het team, tegen mijn oude club zou dat natuurlijk mooi zijn.”

Sven kijkt dus terug op mooie jaren bij PSV, maar hij geeft aan dat de stap naar FC Eindhoven goed voor hem heeft uitgepakt. Ik heb mezelf hier goed kunnen ontwikkelen op persoonlijk vlak en als voetballer. Ik heb veel gespeeld en ik ben een aantal keer belangrijk kunnen zijn voor het team. Een groot verschil tussen de twee ploegen ligt op het gebied van speelwijze en tactiek. “Bij Jong PSV wilden we altijd alles voetballend oplossen, zelfs tot het echt niet meer ging. Hier bij FC Eindhoven speel je toch meer voor resultaat en kies je misschien sneller voor de lange bal of een andere oplossing dan dat je ten koste van alles het voetballend wil oplossen. Persoonlijk vind ik het fijn om gewoon op te bouwen in plaats van de lange ballen. Ik denk ook dat we dat steeds meer proberen en ja, natuurlijk gaat dat niet altijd goed, maar dat is een proces waar we inzitten.”

FC Eindhoven verloor dit kalenderjaar vier thuiswedstrijden in de KKD zonder een doelpunt te maken, even vaak als in het gehele vorige kalenderjaar; de laatste keer dat de ploeg dit in één jaar vaker overkwam was in 1994 (7 keer). Maar ondanks de mindere periode van de Eindhovenaren is de sfeer volgens Sven in het team erg goed. “Natuurlijk zijn de prestaties op het moment minder, dus dat merk je op momenten wel, maar gewoon onderling is de sfeer heel goed. De vriendschappen die je opbouwt en hoe we buiten het veld zijn, is heel positief en dat doet me goed.” Het is een team dat voor elkaar klaarstaat, zowel op het veld als buiten het voetbal om.

Jong PSV heeft in 2024 gemiddeld het hoogste percentage balbezit van alle ploegen in de Keuken Kampioen Divisie (57,5%), een klassement waarin FC Eindhoven op de op één na laatste plaats staat (44,0%). Het is een team dat veel aan de bal is en hier ook iets mee kan, maar het vertrouwen van Sven voor aankomende vrijdag is er. De sinds dit seizoen bij FC Eindhoven spelende verdediger verwacht een leuke wedstrijd, maar niet minder belangrijk, hij verwacht ook een overwinning.

Het gesprek eindigde met een paar mooie zinnen van onze middenvelder: “Ik zag dat het uitverkocht was, dus dat is mooi. Hopelijk kunnen we de fans een leuke wedstrijd geven, want dat verdienen ze. Elke wedstrijd, ook al gaat het wat minder, zijn er veel fans en ook bij uitwedstrijden zie ik ze zitten. Dus we willen een mooie wedstrijd neerzetten.”

Wij verheugen ons op een mooie avond in het volle Jan Louwers Stadion. Ben jij er ook?