Voorbeschouwing FC Eindhoven – Jong Ajax

Vrijdagavond staat er een nieuwe thuiswedstrijd op het programma voor FC Eindhoven. In het Jan Louwers Stadion sluiten de Blauw-Witten een roerige week af, Jong Ajax komt op bezoek. De wedstrijd staat onder leiding van scheidsrechter Teuben en vangt om 20.00 uur aan. De wedstrijd is live te volgen via Radio FCE op ons YouTube kanaal.

Deze week werd bekend dat FC Eindhoven zich na gesprekken met de technische staf en de spelersgroep beraadt op de toekomst van de technische staf. De club neemt de tijd om tot een passende oplossing te komen. In onderling overleg is besloten dat hoofdtrainer Ernie Brandts voorlopig niet voor de groep zal staan. Aan de technische staf is Jan Poortvliet van FC Eindhoven U18 tijdelijk toegevoegd ter ondersteuning.

In aanloop naar FC Eindhoven – Jong Ajax speelden de Blauw-Witten een thuiswedstrijd tegen de stadsgenoot: Jong PSV. In de mini-Lichtstadderby waren het de Rood-Witten die er met de drie punten vandoor gingen. De wedstrijd eindigde in een 0-2 overwinning voor de Rood-Witten dankzij doelpunten van Dennis Vos en Shurandy Sambo. Eerstgenoemde wist na iets meer dan een halfuur de score te openen door een goed ingestuurde corner tegen de touwen te schieten. Niet veel later kreeg Jong PSV een uitgelezen mogelijkheid om de score te verdubbelen middels een strafschop. Deze penalty was echter niet aan aanvoerder Tijn Daverveld besteed, Ruud Swinkels stopte de zwak ingeschoten strafschop. In de tweede helft veranderde er weinig aan het spelbeeld en was het in de 79e minuut rechtsback Shurandy Sambo die de wedstrijd in het slot gooide.

Precies een week later staat er wederom een wedstrijd tegen een Jong-ploeg op het programma. Ditmaal is het de beurt aan Jong Ajax om op bezoek te komen in het Jan Louwers Stadion. De ploeg van oud-FCE’er Mitchell van der Gaag is terug te vinden op de vijftiende plaats en staat daarmee één plek boven FC Eindhoven. De talenten uit Amsterdam wisten al drie wedstrijden op rij niet te winnen. De laatste overwinning van Jong Ajax was de spectaculaire 4-3 overwinning op MVV in speelronde 29 van de Keuken Kampioen Divisie.

Eerder dit seizoen eindigde de wedstrijd op Sportcomplex De Toekomst in een 1-1 gelijkspel. FC Eindhoven wist toen in extremis een punt uit Amsterdam mee te nemen. In de 90e minuut kregen de Blauw-Witten namelijk een strafschop. Lorenzo van Kleef ging achter de bal staan en faalde niet, waardoor de Eindhovenaren alsnog met een punt terug de bus in konden richting het zuiden.

De laatste keer dat FC Eindhoven in het eigen Jan Louwers Stadion wist te winnen van het beloftenelftal uit Amsterdam dateert van 30 september 2016. Dario van den Buijs scoorde in de openingsfase van de wedstrijd de 1-0. Rai Vloet kroonde zich in de blessuretijd van de tweede helft tot matchwinner door de bal binnen te knikken. De Eindhovenaren boekte hierdoor een 2-1 zege in het Jan Louwers Stadion.

Wedstrijdselectie: Swinkels, Amevor, Biemans, Zé Pedro, Peijnenburg, Van Kleef, Pozo, Van der Sande, Sleegers, Vancamp, Jonkerman, Botermans, Van Son, De Keersmaecker, Jap Tjong, Vermeulen, Donkor, João, Bogaers, Azzagari, Van Rosmalen, Borgmans, Bourdouxhe, Seedorf, Dahlhaus.