Waterballet tegen NAC Breda eindigt in 0-0

FCE start 2022 met een punt in Breda

FC Eindhoven reisde zaterdagavond af naar Breda om de competitie voort te zetten na de winterstop. Op bezoek bij NAC Breda eindigde de wedstrijd zoals die begon: 0-0.

Beide ploegen begonnen voorzichtig aan de herstart van de competitie. De thuisploeg probeerde het initiatief te nemen, maar FC Eindhoven bleef eenvoudig op de been en kwam er af en toe goed uit op het moeilijk bespeelbare veld.

Na acht minuten spelen onderschepte Valentino Vermeulen de bal vroeg in de opbouw van NAC, waarna Jort van der Sande door kon stomen. Dion Malone haalde Van der Sande onderuit om de counter de stoppen, wat hem ook geel opleverde. Uit de vrije trap kreeg Brian de Keersmaeker de bal uit de kluts voor zijn voeten en schoot van flinke afstand maar eens op doel. Doelman Nick Olij kon met een katachtige reactie de bal uit de hoek houden.

Het was een van de schaarse kansen in die openingsfase. Het spel speelde zich voornamelijk af op het middenveld en in de opbouw van de gastheren. Pas in de 35e minuut van de wedstrijd werd er weer een schot gelost. Opnieuw probeerde Brian de Keersmaeker het van een metertje of twintig, maar de Belg zag zijn harde pegel over de goal heen afdwalen.

De thuisploeg kwam een minuut later voor het eerst echt gevaarlijk dicht bij de goal van Bertrams. Oud FCE-er Kay de Rooij omspeelde Collin Seedorf en Valentino Vermeulen en zette laag voor, maar de captain van FCE kon de bal wegwerken om verder gevaar te voorkomen. Hierna kreeg Thom Haye de kans om de bal binnen te tikken, maar hij werd genoeg gehinderd door de Eindhovense defensie om een echte doelpoging te voorkomen.

De teleurstellende eerste helft eindigde met een hoekschop voor de Blauw-Witten, nadat Joey Sleegers uit de counter de bal niet voorbij Ruben Ligeon voorgezet kreeg. NAC kon de corner eenvoudig uitverdedigen, waarna het fluitsignaal voor de rust klonk.

Na de thee kregen de mannen van Rob Penders al direct een vrije trap op een mooie positie voor de goal. Dahlhaus probeerde het met een directe trap, maar de muur van NAC hield de bal tegen. Uit de opvolgende corner kreeg Charles-Andreas Brym uiteindelijk de bal in de voeten na een pass van Joey Sleegers. Het schot van de Canadese international had weinig kracht, maar ging slecht centimeters naast de goal van Nick Olij.

In de 50e minuut kreeg de topscoorder van FC Eindhoven de kans om de 0-1 te maken. Jasper Dahlhaus zette hoog voor vanaf links op Joey Sleegers, die de bal rakelings over kopte. NAC Breda kwam ook gevaarlijk dichtbij een treffer. Jarchinio Antonia nam de bal op de pantoffel en schoot hard op het doel van Nigel Bertrams. De Bestenaar reageerde met een fantastische redding waardoor het nog altijd 0-0 bleef.

Jasper Dahlhaus, die deze wedstrijd als linksback speelde, zette na een klein uur gespeeld te hebben een dribbel in richting de zestien. Hij probeerde ook te scoren, maar vanuit de lastige hoek waarin hij stond vond hij de vuisten van Nick Olij.
Vijf minuten later zette Joey Sleegers hoog voor vanuit een vrije trap. Mawouna Amevor kopte via de grond een metertje naast.

FC Eindhoven kwam met de schrik vrij nadat het een fout maakte in de verdediging. Na slecht uitverdedigen kwam de bal voor de voeten van invaller Pjotr Kestens, die helemaal vrij stond en oog-in-oog met Nigel Bertrams kwam te staan. Kestens schoof de bal laag over de grond voorbij Bertrams maar net naast de paal.

FC Eindhoven leek via Charles-Andreas Brym de overwinning naar zich toe te trekken. De aanvaller scoorde na een simpele voetbeweging, maar deed dat volgens de assistent-scheidsrechter vanuit buitenspelpositie.

Overige grote kansen bleven uit. Beide ploegen deelden enkel af en toe een paar speldenprikjes uit. De wedstrijd eindigde daardoor dan ook hoe hij begon: 0-0.

De volgende wedstrijd voor FCE is aanstaande vrijdag. In het Jan Louwers Stadion nemen de Blauw-Witten het dan op tegen Jong FC Utrecht.

FC Eindhoven – NAC Breda 0-0 (0-0) Scheidsrechter: Robin Hensgens. Gele kaart: Dion Malone, Moreno Rutten, Kaj de Rooij (NAC Breda), Charles-Andreas Brym (FC Eindhoven).

NAC Breda: Olij; Rutten, Malone, Bakker, Ligeon (72. Adilehou); Haye, Agougil, Cagro; Antonia (61. Kestens), Van Schuppen, De Rooij.

FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen, Amevor, Peijnenburg, Seedorf, Bogaers, Dahlhaus; Van Son, De Keersmaecker; Brym (87. De Meij), Van der Sande, Sleegers (74. Rácz).

Fotografie: Jeem Sportsphotography