Willem Weijs: “Die drie punten zijn meer dan welkom, dus daar gaan we voor”

Terwijl FC Eindhoven zich voorbereidt op het aanstaande treffen met NAC Breda, spreken wij Willem Weijs over zijn kijk op het blauwwitte team en de speelwijze en werpen we een blik op enkele opmerkelijke wedstrijdstatistieken van FC Eindhoven en NAC Breda.

Het spel wordt gespeeld op het thuisfront van de Bredanaren. Een plek waar Willem Weijs een verleden heeft en dus als geen ander weet over de sfeer in het stadion: “Ik heb de spelers voorbereid op de ambiance waarin ze terecht komen vrijdag. Het stadion is iets bijzonders, het zit vaak vol en is vaak luidruchtig en sfeervol.” Het is een lastige plek voor de Eindhovenaren als je naar de statistieken kijkt. FC Eindhoven wist slechts één keer in zestien ontmoetingen in het thuisstadion van NAC Breda te winnen, en dat dateert terug tot februari 1988. Een opvallend gegeven is het aantal gelijke spelen dat FC Eindhoven dit seizoen heeft behaald, namelijk tien, wat gelijk staat aan het hoogste aantal samen met FC Dordrecht. Om de voorgaande nederlagen te trotseren, de gelijke spelen om te zetten in overwinningen en de drie punten mee naar huis te nemen, zullen ze de benodigde aanvallende kracht moeten tonen.

In de defensieve rangen van FC Eindhoven valt spits Evan Rottier op, die sinds vorig seizoen negen keer de openingstreffer heeft weten te maken in de Keuken Kampioen Divisie. Met slechts twee spelers, Martijn Kaars en Jason van Duiven, die vaker het net vonden in deze situatie, is Rottier een gevaarlijke aanvaller die hoopt zijn doelpuntentotaal te vergroten in het aankomende duel.

Vorig duel tegen FC Emmen zagen we Mart Lieder weer op de bank plaats nemen, maar tot een invalbeurt kwam het niet. Over een eventueel invalbeurt voor komende wedstrijd laat Weijs het volgende los: “Mart is nu fit en klaar om minuten te gaan maken en als wij denken dat het team en wij als club hem nodig hebben, dan schromen we er absoluut niet om om hem te laten spelen.” Dat Tom Sas ook weer bij selectie is aangesloten, na enige weken zonder, is voor Weijs een logische zaak: “Tom heeft een moeilijke periode gehad, hij is daarnaar gaan reageren en heeft zich terug geknokt. Hij heeft het daarin wat ons betreft meer dan prima gedaan en heeft karakter getoond. Dat willen wij dan ook weer belonen met een plekje binnen onze selectie.”

Op de ranglijst ligt het rondom FC Eindhoven dicht bij elkaar en het belang van deze punten is dan ook groot. Ondanks de statistieken van eerdere ontmoetingen met NAC blijft Weijs positief richting dit duel: “Ik hoop natuurlijk dat we daar kunnen winnen, daar hunkert iedereen wel naar. “Omdat we de ambitie van de play-offs niet laten varen zijn die drie punten daarin meer dan welkom, dus daar gaan we voor.”

Kom jij de Blauwwitten op carnavalsvrijdag ook aanmoedigen? Bestel hier je tickets!