FC Eindhoven lijdt eerste nederlaag

1-0 nederlaag in de derby tegen Helmond Sport

In de vroege zondagmiddag is FC Eindhoven in dé Derby tegen Helmond Sport tegen haar eerste nederlaag in de Keuken kampioen Divisie aangelopen. Door een late treffer van Bodi Brusselers werd het 1-0 voor de thuisploeg.

In de beginfase van de wedstrijd kwamen beide ploegen binnen tien minuten eenmaal gevaarlijk voor het doel van hun tegenstander. Rigino Cicilia kwam net te kort na een scherpe voorzet van Marcelo Lopes en moest Ruud Swinkels enkele minuten later redding brengen na een inzet van Givan Werkhoven.
Vervolgens bleven zowel Helmond Sport als FC Eindhoven knokken voor elke meter, zonder dat dit grote mogelijkheden opleverden. Na 27 minuten spelen was Helmond Sport dichtbij een doelpunt en kwamen de Blauw-Witten goed weg. Valentino Vermeulen kreeg de bal ongelukkig tegen het been, waarna Karim Essikal vanaf doellijn redding wist te brengen. De bal leek de doellijn al gepasseerd te zijn, waarna de thuisploeg massaal een doelpunt claimden. Scheidsrechter Clay Ruperti ging op het advies van zijn assistent af en liet doorspelen; het bleef 0-0.
Even later kopte Ferry de Regt op doel maar pakte Ruud Swinkels de bal. Aan de andere kant werd Joey Sleegers vervolgens gevaarlijk na een steekpass van Karim Essikal. Ook Helmond Sport doelman Stijn van Gassel hield zijn doel schoon en pakte de inzet.

Aan het begin van de tweede helft was FC Eindhoven meer aan de bal, maar dit leverde de Blauw-Witten geen grote kansen op. Vervolgens werd het van beide kanten wat feller. Binnen acht minuten gingen vier Helmonders op de bon, waaronder trainer Willy Boessen. Deze fase werd ingeleid door Dean Koolhof, die de eerste gele kaart ontving. Givan Werkhoven (na een opstootje bij de cornervlag, trainer Willy Boesen (commentaar op de wedstrijdleiding) en Ferry de Regt volgden snel. aan Eindhovense zijde kreeg ook Marcelo Lopes later in het duel geel.
Marcelo Lopes stichtte daarna wel gevaar. De Portugees nam het doel van Helmond Sport onder vuur na een mooie slalom. Stijn van Gassel keerde de inzet en kon de rebound van Samy Bourard eenvoudig pakken. Een minuut later schoot Joey Sleegers net voorbij het doel van de Helmonders. Aan de ander kant probeerde Sander Vereijken het met een afstandsschot, maar Ruud Swinkels kon de bal makkelijk klemmen.
Vervolgens kreeg Joey Sleegers een grote kans, de buitenspeler mikte de bal over na een prima voorzet van invaller Alvin Daniëls. In de slotfase kwam Helmond Sport uit het niets op een 1-0 voorsprong. Bodi Brusselers werd vijf minuten voor tijd aangespeeld op de rand van de zestien en schoot de bal met een mooi schot het doel in.
Na de tegentreffer moest FC Eindhoven reageren. Collin Seedorf kopte kort voor tijd over na een voorzet van Bart Biemans.

In de slotfase zette FC Eindhoven nog aan om de gelijkmaker te forceren, maar gescoord werd er niet. Met de 1-0 nederlaag is het eerste verlies in de Keuken Kampioen Divisie een feit.

Volgende week speelt FC Eindhoven in het Jan Louwers Stadion tegen Roda JC Kerkrade. Deze wedstrijd staat in het teken van het feit dat 75 jaar geleden Eindhoven bevrijd werd door de parachutisten van de Amerikaanse 101ste Airborne Divisie en het Engelse leger. De wedstrijd tegenRoda JC Kerkrade staat volledig in het teken de bevrijding. Twee bevrijders van weleer, de 96-jarige Brit Joe Cattini en de 95-jarige Amerikaan Armando Marquez zijn te gast in het Jan Louwers Stadion. Voor deze wedstrijd geldt een speciaal actietarief. Meer informatie over dit duel is hier te lezen.
Kaarten voor de wedstrijd tegen Roda JC Kerkrade zijn verkrijgbaar via fc-eindhoven.nl/tickets

Helmond Sport – FC Eindhoven 1-0 (0-0) 84. Bodi Brusselers 1-0. Scheidsrechter: Clay Ruperti. Geel: Dean Koolhof, Givan Werkhoven, Ferry de Regt (Helmond Sport), Marcelo Lopes (FC Eindhoven). Aantal Toeschouwers: 1735.
Bijzonderheid: Geel voor trainer Willy Boessen (Helmond Sport).

Helmond Sport: Van Gassel; Joppen, Klomp, De Regt, Poelmans, Swinnen, Koolhof, Stans (76. Zwanen); Vereijken (79. Respen), Werkhoven, Snepvangers (61. Brusselers).
FC Eindhoven: Swinkels; Seedorf, Peijnenburg, Biemans, Vermeulen (88. Makasi); Essikal, Bourard, Idzes; Lopes, Cicilia (60. Dani), Sleegers.

Fotografie: Johan Manders