Historische overwinning in de Derby tegen Helmond Sport

Joey Sleegers kopt FCE vlak voor tijd naar de overwinning: 1-2

FC Eindhoven wist in een moeizame wedstrijd toch een overwinning uit het vuur te halen. Nadat Charles-Andreas Brym de score had geopend gebeurde er lang niks. Totdat Helmond Sport uit het niets op gelijke hoogte kwam via Jellert van Landschoot. Joey Sleegers kon in de slotfase de Eindhovenaren toch nog naar een overwinning koppen. Zo won FC Eindhoven zeven keer op rij. Dit lukte de Blauw-Witten nog nooit in de eerste divisie.

Rob Penders kon tegen Helmond Sport niet beschikken over Pieter Bogaers. De verdediger, die de laatste weken een basisplaats had, was ziek.

De eerste kans van de wedstrijd was voor de Blauw-Witten. Na een voorzet van Matthias Verreth ontstond er een scrimmage voor het doel. De bal belandde uiteindelijk in de handen van keeper Mike Havekotte.

Één minuut later was het wel raak. Uit een vrije trap kon Jort van der Sande uithalen op het doel van de Helmondse keeper. Laatstgenoemde hield de bal knap uit het doel. De rebound kon Charles-Andreas Brym makkelijk binnentikken: 0-1.

Na 23 minuten spelen kreeg ook Helmond Sport haar eerste kans. Uit een indraaiende vrije trap kon er op doel gekopt worden. Dit was echter een prooi voor Nigel Bertrams. De volgende kans was voor FCE. Een lange bal kon doorgekopt worden op Joey Sleegers, maar de nummer 10 miste de bal.

Een moment hierna kwamen de Helmonders gevaarlijk voor het doel van FC Eindhoven. Uiteindelijk werden er drie gevaarlijke doelpogingen geblokt. Hierdoor hoefde Nigel Bertrams niet in actie te komen.

Even later kwam een afgeslagen hoekschop van Helmond Sport bij Jasper Dahlhaus terecht. De Eindhovense vleugelverdediger wist met een splijtende pass Charles-Andreas Brym weg te steken. De Canadees international rondde wat wild af, waardoor de bal enkele meters naast ging.

Na een kleine twintig minuten in de tweede helft spelen was daar de eerste kans voor Helmond Sport. Een afvallende bal werd van 25 meter maar net naast de goal van Nigel Bertrams geschoten. In de zeventigste minuut waren het weer de Helmonders met een afstandsschot. Ook deze ging rakelings naast.

In de 81e minuut wist Helmond Sport op gelijke hoogte te komen. Jellert van Landschoot profiteerde van een te korte terugspeelbal van Maarten Peijnenburg. De oud-Blauw-Witter omspeelde keeper Nigel Bertrams en schoof makkelijk binnen.

Na de gelijkmaker zetten Blauw-Witten meer druk om en ging op jacht naar de drie punten. Dit resulteerde in een doelpunt van Joey Sleegers. Na een mooie aanval over meerdere schijven gaf Valentino Vermeulen de bal perfect voor op de nummer 10 van FC Eindhoven. Sleegers kopte fraai de 1-2 tegen de touwen.

Hiermee sleepte de ploeg van Rob Penders de zevende overwinning op rij binnen. Zeven overwinningen op rij boeken in de eerste divisie lukte de Eindhovenaren nog nooit. Ook wonnen de Blauw-Witten voor het eerst in zes jaar weer eens in Helmond.

Volgende week vrijdag, 11 maart, mag FC Eindhoven deze reeks proberen te verlengen in de thuiswedstrijd tegen VVV-Venlo. Tickets voor dit duel zijn te verkrijgen via fc-eindhoven.nl/tickets.

Voor de laatste vijf thuisduels in de Keuken Kampioen Divisie is het ook mogelijk een passe-partout te kopen. Lees hier voor meer informatie.

Helmond Sport – FC Eindhoven 1-2 (0-1) 16. Charles-Andreas Brym 0-1, 81. Jellert Van Landschoot 1-1, 88. Joey Sleegers 1-2. Scheidsrechter: Erwin Blank. Geel: Paul Fosu-Mensah, Jarno Lion (Helmond Sport), Collin Seedorf (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: .

Helmond Sport: Havekotte; Reith, Fosu-Mensah (90. Bukusu), Van der Meer, Van der Sluijs (74. Breugelmans), Lion, Defise (55. Vereijken); Seys (74. Bastiaans), Beekman (46. Van Keilegom), Van Landschoot; Goselink.

FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen, Seedorf, Peijnenburg, Amevor, Dahlhaus; Verreth (90+3. Van Son), De Keersmaecker; Brym (90. Ogenia), Van der Sande, Sleegers (90. Rácz).

Fotografie: Jeem Sportsphotography